Kombinera träning och god kosthållning


Hälsa, Vikt / tisdag, oktober 9th, 2018

Vill man göra det bästa för sin egen hälsa finns det två områden man verkligen borde lägga ned tid och energi på: träning och kosten. Att hålla sig fysisk aktiv har en rad hälsofördelar och alla vet nog säkert hur viktigt det är att tänka på vad man stoppar i sig.

Träning

Många börjar träna för att gå ned i vikt, men detta är något som träning har ganska begränsad kontroll över. Det är sant att det enklaste sättet att beskriva viktnedgång som att man förbrukar mer kalorier än man tar in. Men det är långt mer effektivt att begränsa kalorierna än försöka förbränna dem genom träning. Men att börja träna bär fortfarande med sig en rad potentiella förbättringar till hälsan. Genom träning så ökar blodcirkulationen i kroppen och hjärtat får arbeta vilket är positivt.

Har man inte riktigt tränat tidigare är det rekommenderat att man testar sig fram och försöker hitta något man tycker är roligt, eller åtminstone något man inte har så mycket emot. Det är också bäst att träna i riktigt träningskläder och inte vanliga kläder man redan har i garderoben. Sväng förbi en butik som Sportamore och leta upp något som passar. Det kan vara skönt att ha några uppsättningar träningskläder då säkert så ligger något i tvättkorgen.

Kost

Talesättet ”du är vad du äter” kanske inte låter så vetenskapligt alla gånger, men det är faktiskt en bra grundtanke. Genom att äta mycket onyttigt påverkar man kroppen negativt på många sätt. Kost har dock samtidigt visa sig vara ett område där det är problematiskt att hitta pålitlig information. Medan en hel del livsmedel ute på marknaden idag tekniskt sett är bra för en kan hälsofördelarna ofta vara överdrivna.

Vad vi dock kan säga är att en balanserad kost är i de flestas fördel och något man bör satsa på. Att få i sig alla vitaminer och mineraler kroppen inte kan producera själv är något man bara åstadkommer genom att äta många olika sorters livsmedel. Vi vet också att praktiskt taget alla skulle må bra av att sänka sin konsumtion av socker. Ta det successivt, man behöver inte sluta med allt på en och samma gång. Det gäller att vänja kroppen att få mindre socker.